Samenroosteren

In de thuiszorg zijn meestal organisaties actief die autonoom werken van de teams hoog in het vaandel hebben staan, de teams hebben hiervoor veelal centraal ontwikkelde software tot hun beschikking. Echter is de werkwijze rondom hoe de teamplanning gemaakt hierin vaak vrij hierarchisch gefaciliteerd; teams hebben meestal één of twee planners die voor iedereen een rooster maken. Met als gevolg dat veel teamleden vaak klagen over het resultaat en de planners het gevoel hebben dat ze het nooit goed kunnen doen. Het teamrooster kan veel beter door het hele team gezamelijk gemaakt worden; samenroosteren.

Samenrooster is gebaseerd op een drie fasen benadering:

  • Fase 1: iedereen in het team geeft in de planning aan welke diensten hij/zij graag zou willen werken. Hierbij is niet te zien wat anderen opgegeven hebben.
  • Fase 2: het rooster wordt voor iedereen opengezet en tekorten en overlappingen worden duidelijk zichtbaar. De collega’s kunnen met elkaar in overleg, eventueel rondom een tafel tijdens een teamoverleg, om de problemen op te lossen. Dit kan live, iedereen op een eigen een laptop of telefoon, en wijzigingen zijn meteen bij iedereen zichtbaar.
  • Fase 3: het rooster moet rond, collega’s hebben afdoende tijd gehad om problemen gezamelijk op te lossen. Dus als er nog problemen openstaan dan mogen de planners die na eigen inzicht oplossen.